آمادگی پس از وقوع زلزله

آمادگی پس از وقوع زلزله

چگونه پس از وقوع زلزله عمل کنیم

 

 ساختمان مسکونی شما در برابر زلزله مقاومت کرده است:

ممکن است که منزل شما از لحاظ سازه‌ای به نحو مطلوب طراحی و ساخته شده باشد و قادر باشد تا در برابر زلزله مقاومت نماید این اتفاق بسیار خوبی است به شرطی که شما ایمن سازی غیر سازه‌ای را نیز در منزل خود جدی گرفته باشید. ایمن سازی غیر سازه‌ای در حقیقت به شما این امکان را می‌دهد که در چند ثانیه پس از پایان یافتن زلزله بتوانید از منزل خود خارج شوید.

گاه یک تابلوی بسیار زیبا و نفیس که در بالای تخت خواب خود نصب کرده‌ایم در زمان وقوع زلزله همچون فرشته مرگ بروی سینه ما خواهد نشست و گاه کتابخانه بسیار بزرگ پذیرایی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را بر اثر واژگونی به ما وارد نماید یک لامپ تلویزیون پس از شکستن می‌تواند تمام خانه را پر از شیشه نماید و بلورهای تزئینی بوفه و دکورها می‌توانند به‌راحتی زخم‌های عمیقی را در پای خانواده شما به وجود بیاورند. لذا دقت نماییم همان‌گونه که برای ایمنی سازه‌ای خانه که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت قائل هستیم باری دکوراسیون ایمن آن نیز توجه کافی داشته باشیم. ایمن سازی غیر سازه‌ای یعنی مهار اسباب و لوازم منزل به نحوی که در زمان وقوع زلزله از جای خود خارج نشده و موجب صدمه به اعضا خانواده نگردد.

نحوه عملکرد اعضاء هر خانواده پس از وقوع زلزله

  • یک منزل مسکونی پس از زلزله در صورتی که در برابر زلزله دوام بیاورد تا بررسی کارشناسی نشده است محلی امن برای اقامت با توجه به پس لرزه‌ها نمی‌باشد لذا در اولین گام برای خروج از خانه اقدام کنید.
  • برای شروع به حرکت در منزل دقت کنید تا به علت بریدگی پایتان به خاطر شیشه‌های شکسته صدمه نبینید، این شیشه‌ها می‌تواند شکسته‌های شیشه یک تابلو عکس که بر روی دیوار محکم نشده بوده است و یا پارچ آب باشد. شما می‌توانید با استفاده از یک کتاب نازک و یا یک مجله به کمک ملافه و یا تکه‌ای از لباس خود کفش بسازید.
  • دقت به بوی گاز داشته باشید احتمال آتش سوزی بالاست! نسبت به روشن کردن چراغ برق باید وسواس به خرج دهید و در صورتی که با آتش سوزی در ابتدای آن روبرو شدید، حتماً در همان لحظات اول اقدام به خاموش کردن آن بکنید، خاموش کردن یک آتش کوچک می‌تواند از یک فاجعه جلوگیری کند.
  • در حرکت به‌سوی بیرون، گروهی حرکت نکنید شما ابتدا جلو بروید و بقیه خانواده تک‌تک به دنبال شما حرکت کنند تا در صورت صدمه دیدگی درب‌های چاه فاضلاب در مسیر حرکت شما، احتمال فرو ریختگی و ریزش کمتر باشد.
  • خانواده را در خیابان رو به روی منزلتان اسکان بدهید سپس برای جمع آوری لوازم مورد نیاز به داخل باز گردید هیچ‌گاه پس از پایان زلزله در منزل نمانید امکان پس لرزه‌های بعدی بسیار زیاد و برای شما خطرناک می‌باشد!
  • با تشکیل هسته محلی در کوچه خود امکان تأمین امنیت را برای خانواده خود به وجود بیاورید (چند خانواده در کنار یکدیگر تشکیل هسته محلی را می‌دهند)
  • اگر مجروحی را در زیر آوار پیدا می‌کنید حتماً در هنگام بیرون آوردن او دقت کنید بر اثر فشار به ستون فقرات او موجب شکستن آن و قطع نخاع شدن او نگردید.
  • در صورتی که صدایی را از زیر آوار می‌شنوید با استفاده از هر آنچه در اختیار دارید نسبت به علامت گذاری محل آن صدا در همان لحظه اقدام کنید، چرا که ممکن است آن صدا را دیگر نشنوید و مجروح در زیر آوار از حال برود و یا بی‌هوش شود.
  • برای خارج شدن از شهر عجله نکنید. فراموش نکنید که هر اتفاقی هم افتاده باشد شما پس از سه روز می‌توانید به‌راحتی از شهر خارج شوید در صورتی که در روز اول احتمال گم شدن اعضا خانواده شما و نیز تعرض به نوامیس توسط اشرار حاشیه نشین بسیار زیاد است .بنابراین ابتدا هر آنچه مورد نیاز شماست را از زیر آوار خارج کنید و با استفاده از حمایت همسایه‌های خود هسته امنی برای کل اهالی محل به وجود آورید، و منتظر بمانید تا نیروهای انتظامی در شهر مستقر گردند.
  • برای اینکه ماشین شما را سرقت نکنند (احتمالاً پس از زلزله با زور گیری هم روبرو خواهید شد) ماشین را در منزل پنچر کنید و یا با برداشتن قطعه مهمی از آن همچون چکش برق و یا دو حلقه لاستیک آن را در برابر سرقت بیمه کنید تا در زمان لازم بتوانید خود از آن استفاده کنید. فراموش نکنید پس از زلزله آنچه بیشترین کمک را به شما می‌کند پول شما نیست. اعتماد به نفس و روابط انسانی شخص شما می‌باشد.

بنابراین بر روی این ثروت هم سرمایه گذاری کنید، با همسایه‌هایتان روابط بهتر و بیشتری داشته باشید و برای زمان بحران دوستانی برای خود دست‌وپا کنید!

 ساختمان بروی ما فرو ریخته است.

 

  • اولاً بجای آنکه از همان اول شروع به فریاد زدن بکنید، ببینید در چه وضعیت هستید آیا هوا برای تنفس شما به مقدار کافی وجود دارد؟ در تاریکی مطلق در زیر آوار از صدا زدن به‌آرامی یا سوت زدن و انعکاس صدا حجم فضا برایتان مشخص خواهد شد اگر حجم هوای شما کم است جدا از سرو صدای بی‌خود و ایجاد هیجان مضاعف خودداری کنید هیجان شدید حرکت سریع و فریاد زدن به‌سرعت اکسیژن شما را به پایان می‌برد به‌دقت گوش بدهید تا صداهای پیرامون شما به شما اعلام کند که کسی در نزدیکی شما بر روی آوار حرکت می‌کند. اکنون اگر می‌توانید فریاد بزنید اما توجه کنید فریاد پی در پی و با شدت بالا صدا و قدرت حنجره شما را تحلیل می‌برد پس با دقت عمل کنید.
  • اگر امکان فریاد زدن بنا بر هر دلیلی نداری می‌توانید با سوت زدن کمک بخواهید و اگر امکان آن را هم ندارید از روش ضربه زدن استفاده کنید ، دستان و پاها را در صورت امکان به اشیا کنارشان به‌شرط عدم ریزش بیشتر آوار ، بزنید این صداها به‌شرط سکوت در بیرون قابل شنیدن هستند، پس دقت کنید، صداهای آرام شما را در صورتی خواهند شنید که شما را توسط ابزار زنده یابی پیدا کرده باشند، و الا در شلوغی و ازدحام از صداهای آرام، کاری بر نمی‌آید پس بهتر است، در زمان سکوت در خارج از ضربه‌های آرام کمک بگیرد.
  • البته زمان آرامش بیرون نشان دهنده رسیدن شب است و این زمانی است که گروه‌های زنده یاب در سکوت شب با روش اعلام حضور به مدت یک دقیقه و سکوت پس از ندا به مدت چهار دقیقه به دنبال علائمی همچون صداهای ضربه‌ای و ناله‌ها هستند.
  • ممکن است مکانی که شما در آن گیر افتاده‌اید فضای داری حجم مناسبی باشد، مثلاً در زیر یک قطعه سقف بتنی گیر افتاده باشید یا در زیر یک تخت فلزی و یا مشابه آن. شما می‌توانید از هر سه روش تقاضای امدادی استفاده کنید. تا امکان نجات شما فراهم سازد.
  • دقت کنید اگر پاهایتان بی‌حس شده است و دردی را در کمر یا گردن خود احساس می‌کنید احتمالاً دچار آسیب نخاعی شده‌اید تا جایی که می‌توانید از تکان خوردن خودداری کنید و در زمان پیدا کردن حتماً این موضوع را به گروه نجات تذکر بدهید.
  • از انجام حرکت‌هایی که موجب ریزش آوار می‌شود خودداری کنید اگر در زیر آوار سنگین باشید که مطمئناً کاری بیهوده است و اگر در سطح باشید می‌توانید پس از دو روز که ناامید از کمک شده‌اید ریسک این کار را که بسیار بالاست قبول کنید.
  • از اکسیژن موجود با پائین آوردن حرکت و آرامش بخشیدن به خود حداکثر استفاده را ببرید.
  • بیشتر گوش دهید و کمتر صدا کنید و تا صدای مثبتی از بیرون نشنیدید از سرو صدای بیجا خودداری کنید چون شما حداقل تا سه روز براثر تشنگی نخواهید مرد و تا هفت روز غذا نخوردن را می‌توانید با هوشیاری تحمل کنید.
  •  حرکت بیجا موجب تعرق و از دست دادن آب بدن می‌شود پس مواظب باشید.
  • اگر در فضای پیرامونتان مکانی را امن‌تر از بقیه جاها می‌بینید سرتان را در آن محل قرار دهید و یا حداقل سرتان را به سمت شکم برده و به‌صورت جنین قرار بگیرید این حالت امکان محافظت از سر شما را بیشتر می‌کند توجه داشته باشید با توجه به ازدحام تماشاچیان عملیات امداد و نجات که متأسفانه بر روی آوار به تماشا می‌ایستند امکان ریزش مجدد بر روی شما همیشه هست.
  • به رطوبت خاک‌های اطرافتان دقت کنید احتمال شکستگی لوله‌های آب منزلتان همواره وجود دارد اگر به جریان آبی دسترسی پیدا کردید بدون هیچ شکی تا آنجا که امکان دارد آب بنوشید چون آب‌های لوله‌های آب به‌سرعت با توجه به شکستگی‌های لوله در سطح شهر به پایان خواهد رسید مبحث بسیار مهم در استقامت در زیر آوار حفظ روحیه تقویت آن است لذا با رعایت موارد ذیل می‌توانید به چنین مطلوبی دست پیدا نمایید.
  • به یاد آوردن خاطرات خوب زندگی از کودکی تا بزرگی هم فوق‌العاده است هم زمان را می‌کشد و هم تو را به استقامت بیشتر برای تجربه‌های زیبای بعدی وادار می‌سازد، من تجربه این امر را داشته‌ام و به شما هم توصیه می‌کنم برای یک‌بار هم که شده این کار را انجام داده و در یک مکان و زمان مناسب چنین تجربه‌ای را داشته باشید.
5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert