وال پست دیوار هبلکس چیست؟

وال پست دیوار هبلکس چیست؟

وال پست دیوار هبلکس نسل نوین وال پست در فرایند مقاوم سازی ساختمان بوده که از آن برای مهار دیوارهای هبلکس در اسکلت اصلی سازه استفاده می شود. با استفاده از این وال پست می توان مقاومت و ایمنی دیوارهای هبلکس را در برابر نیروها و بارهای وارده افزایش داد و این دیوارها را در برابر زلزله مقاوم و ایمن کرد. در اجرای این وال پست از اجزا و مصالح مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آنها تأثیر زیادی بر کیفیت و کارایی وال پست دارند. این نوع وال پست به دلیل وزن کمی که دارد تأثیر زیادی بر وزن سازه ندارد و هزینه اجرای آن در مقایسه با روش های سنتی مقاوم سازی کمتر است.
با توجه به کاربرد گسترده وال پست دیوار هبلکس در مقاوم سازی دیوارهای غیرسازه ای و نقش مهم این وال پست ها در استحکام و ایمنی این دیوارها، در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی وال پست دیوار به معرفی دیوار هبلکس و ویژگی های آن، معرفی وال پست هبلکس، مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این نوع وال پست، معرفی بلوک هبلکس، اصول اجرای دیوارچینی با این بلوک ها، مراحل اجرای وال پست هبلکس، بررسی عوامل مؤثر بر هزینه اجرای وال پست هبلکس، معرفی سیستم وال مش به عنوان نسل نوین وال پست دیوار هبلکس و نقش وال مش در کاهش هزینه و زمان اجرای وال پست در دیوار هبلکس بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

معرفی وال پست دیوار

وال پست دیوار در واقع یک سیستم مقاوم سازی و مهاری است که از آن برای یکپارچه سازی دیوار و افزایش مقاومت آن در برابر بارهای وارده استفاده می شود. وال پست ها نقش مهی در مهار دیوارهای غیرسازه ای دارند و به افزایش مقاومت و ایمنی آنها در برابر زلزله کمک زیادی می کنند. از کاربرد متداول وال پست ها می توان به استفاده از آنها در طراحی میانقاب های غیرسازه ای، محافظت از نمای بیرونی ساختمان، مهار درب و پنجره ها، نگهداری عایق تأسیسات و غیره اشاره کرد. امکان اجرای وال پست در انواع سازه ها به ویژه سازه های فلزی و بتنی وجود دارد و در طراحی آنها از قطعات و تجهیزات مختلفی استفاده می شود.
وال پست ها به صورت های مختلفی اجرا می شوند که از جمله آنها می توان به وال پست های قائم و وال پست های افقی اشاره کرد که در وال پست دیوار هبلکس نیز دیده می شوند. وال پست های قائم همان طور که از عنوان آنها پیداست به صورت عمودی و موازی با ستون ها و اجزای قائم سازه اجرا می شوند و باعث درگیر شدن هر چه بهتر دیوار در اسکلت اصلی سازه می گردند. در طرف مقابل وال پست های افقی به صورت افقی و به منظور کاهش ارتفاع آزاد دیوار اجرا می شوند و تأثیر زیادی بر مهار دیوار در بخش اصلی سازه دارند.

دیوار هبلکس چیست و ویژگی های آن در وال پست دیوار هبلکس

دیوار هبلکس در واقع دیواری است که در طراحی آن از بلوک های هبلکس استفاده شده است. این نوع دیوار برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسط یک معمار ساختمانی ساخته شد که در طراحی بلوک های آن از مصالحی چون ماسه، سیمان، آهک، پودر آلومینیوم و غیره استفاده کرده بود. بلوک های هبلکس از مصالح پرکاربرد در طراحی دیوارهای غیرسازه ای هستند که با عناوین دیگری چون بلوک های ACC  یا بتن هوادهی اتوکلاو شناخته می شوند. استفاده از بلوک های هبلکس در طراحی این دیوارها با مزایای بسیاری همراه بوده که باعث می شود از محبوبیت بالایی در بین طراحان و مجریان ساختمان برخوردار باشند.
 دیوارهایی که در طراحی آنها از بلوک هبلکس استفاده شده است وزن پایینی دارند و به همین دلیل تأثیر آنها بر بار مرده سازه و وزن ساختمان کمتر از دیوارهای سنتی خواهد بود. استفاده از دیوارهای هبلکس به دلیل ساختار متخلخل و خاصیت عایقی که دارند مانع از اتلاف انرژی در ساختمان می شود. همچنین ابعاد بزرگ و طراحی خاص بلوک های هبلکس بکار رفته در این دیوارها باعث شده که اجرای ساده و آسانی داشته باشند و بتوان با صرف زمان کمی آنها را بنا کرد. مقاومت بالای دیوار هبلکس در برابر نیروها و بارهای وارده و وزن پایین آنها سبب شده که از آنها به عنوان یک دیوار مقاوم و ایمن در برابر زلزله یاد شود.
دیوار هبلکس - افزیر

وال پست دیوار هبلکس چیست؟

وال پست دیوار هبلکس یک سیستم مقاوم سازی در دیوارهای هبلکس بوده که از آن برای مهار این دیوارها در بخش اصلی سازه و افزایش استحکام و یکپارچگی آنها در برابر نیروهای وارده استفاده می شود. همان طور که اشاره کردیم این وال پست بر روی بلوک های هبلکس اجرا می شود که به دلیل ساختار و ویژگی هایی که دارند از استحکام و دوام بالایی در ساختمان برخوردار هستند. با استفاده از وال پست دیوار هبلکس می توان دیوارهای غیرسازه ای که در ساختار آنها از بلوک هبلکس استفاده شده است را در برابر نیروهای ناشی از زلزله مقاوم و ایمن کرد.
از آن جایی که در صورت وقوع زلزله بخش های غیرسازه ای ساختمان بیشتر از بخش های سازه ای در معرض آسیب و خرابی هستند استفاده از وال پست دیوار هبلکس می تواند به استحکام و یکپارچگی این دیوارها و ایمنی آنها در برابر زلزله کمک زیادی کند و مانع از خرابی و ریزش آنها شود. همچنین با استفاده از این وال پست می توان از ایجاد پیچش در بخش های مختلف سازه جلوگیری کرد. با افزایش استحکام و ایمنی دیوارهای غیرسازه ای از طریق اجرای صحیح و اصولی وال پست دیوار هبلکس می توان از به بار آمدن خسارت های مالی و جانی در این زمینه جلوگیری کرد.

پیشنهاد برای مطالعه

مقایسه وال پست فلزی با سیستم وال مش

مزایا و ویژگی های منحصر به فرد وال پست دیوار هبلکس

وال پست دیوار هبلکس وزن کمی دارد و از این جهت تأثیر زیادی بر وزن و بار مرده سازه ندارد. این نوع وال پست به دلیل ساختار هبلکس و خاصی که دارد به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل کرده و از اتلاف انرژی به خارج سازه و ورود آلودگی صوتی به داخل آن جلوگیری می کند. همچنین وال پست دیوار هبلکس قادر به تحمل وزن و فشار بالا بوده و استفاده از آن در سازه با افزایش عمر مفید آن همراه خواهد بود. پس می توان گفت استفاده از این وال پست باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن می شود.
این اجزا در کنار هلدینگ و نصب آسانی که دارند از سازگاری بالایی با محیط زیست برخوردار هستند.  وال پست دیوار هبلکس سرعت اجرایی بالایی دارد و استفاده از آن باعث افزایش ایمنی سازه در برابر زلزله می شود. در آخر تمام این ویژگی ها و مزایا سبب شده که از این وال پست و بلوک های هبلکس به عنوان تجهیزات و مصالح مناسب و کاربردی در جداسازی و پوشش فضای داخلی و خارجی سازه یاد شود که از کاربرد گسترده ای نیز در این زمینه برخوردار هستند.

بلوک هبلکس نسل نوین دیوارهای غیرسازه ای

دیوارهای غیرسازه ای دیوارهایی هستند که از آنها برای جداسازی فضای داخلی سازه و یا پوشش فضای خارجی آن استفاده می شود. در طراحی این دیوارها که از آنها با عنوان تیغه یا جداگر نیز یاد می شود از مصالح و متریال مختلفی استفاده می شود که از جمله آنها می توان به بلوک های آجری، بلوک های سیمانی، بلوک های آهکی، بلوک هبلکس و غیره اشاره کرد. یکی از انواع متداول و پرکاربرد دیوار غیرسازه ای که از مزایای بسیاری برخوردار هستند می توان به دیوار هبلکس اشاره کرد که در ساخت آنها از بلوک هایی با عنوان بلوک هبلکس استفاده می شود.
 این بلوک ها وزن پایینی دارند  و به همین دلیل جابجایی و حمل آنها آسان بوده و به راحتی می توان از آنها در بخش های مختلف سازه استفاده کرد. همچنین بلوک های هبلکس به دلیل ساختار متخلخلی که دارند از انتقال صوت و حرارت در بین فضای داخل و خارج سازه جلوگیری کنند. مقاومت بالای این بلوک ها در عین وزن پایین آنها سبک شده که از آنها با عنوان مصالح مقاوم در برابر زلزله یاد شود. علاوه بر آن بلوک هبلکس در برابر شرایط محیطی و آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و از آن می توان در شرایط کاری مختلف استفاده کرد.

عوامل تأثیرگذار روی هزینه ناشی از اجرای وال پست دیوار هبلکس

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر هزینه اجرای وال پست دیوار هبلکس تأثیرگذار باشد که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. فاکتور اول ابعاد دیوار هبلکس بوده که تأثیر زیادی بر قیمت و هزینه اجرای وال پست دارد. در دیوارهایی که از طول، ارتفاع و ضخامت بالایی برخوردار هستند از مصالح و تجهیزات بیشتری در اجرای وال پست استفاده می شود که همین مسئله نیز باعث بالا رفتن هزینه تهیه این مصالح می گردد. فاکتور مؤثر دیگر بر قیمت وال پست دیوار هبلکس نوع کاربری ساختمان بوده که باعث تفاوت در هزینه های نهایی اجرای آن می شود.
 فرایند مقاوم سازی هر ساختمان با توجه به کاربری که دارد می تواند متفاوت از دیگر ساختمان ها باشد که همین مسئله نیز بر روند اجرای مقاوم سازی و نوع و مقدار مصالح مورد استفاده در آن تأثیرگذار خواهد بود. میزان وسعت و بزرگی پروژه و همچنین دستمزد تیم اجرایی آن از دیگر فاکتورهایی است که باعث تفاوت در مقدار هزینه های اجرای وال پست دیوار هبلکس می شود. در آخر نوع اجرای وال پست و کیفیت متریال بکار رفته در آن از دیگر فاکتورهای مؤثر بر هزینه اجرای وال پست بوده که لازم است بدان توجه شود.
وال پست هبلکس - افزیر

اصول اجرای دیوارچینی با بلوک هبلکس

در دیوارچینی بلوک های هبلکس از چسب مخصوصی با عنوان چسب هبلکس استفاده می شود که قبل از اجرای دیوار لازم است این چسب بر اساس دستورالعمل های مندرج بر روی آن آماده شود. البته توصیه می شود برای این کار از چسب هایی عرضه شده توسط برندهای معتبر و یا چسب های دارای گواهینامه فنی استفاده شود. همچنین در هنگام آماده سازی چسب لازم است به نحوه اختلاط و میزان قوام و چسبندگی آن توجه ویژه شود. فرایند آماده سازی چسب بلوک هبلکس ۳۰ دقیقه و طول می کشد و در صورت استفاده بر روی بلوک ۲۴ ساعت زمان می برد تا به طور کامل خشک شود.
پس از آماده سازی چسب نوبت به اجرای بلوک های هبلکس می رسد که برای این کار بلوک ها به طور دقیق در کنار یکدیگر قرار می گیرند. برای اتصال بلوک ها به یکدیگر از دستگاه چسب زن و یا سایر ابزارآلات رایج در این زمینه استفاده می شود. پس از چسب زنی هر بلوک لازم است بلوک دیگر بلافاصله بر روی آن قرار گیرد. همچنین با استفاده از چکش پلاستیکی می توان نحوه جاگیری بلوک ها را بر روی دیوار تنظیم کرد. پس از اتمام دیوارچینی و خشک شدن چسب لازم است بخش های اضافی آن با استفاده از سمباده به طور کامل پاک شود تا سطح صاف و یکدستی از دیوار به دست آید.

مراحل اجرای وال پست دیوار هبلکس

برای اجرای وال پست دیوار هبلکس نخست باید محل نصب اجزای وال پست بر اساس نقشه طراحی شده مشخص گردد. به عنوان مثال در سازه های بتنی و در هنگام قالب بندی لازم است از صفحات فلزی بر اساس نقشه طراحی وال پست استفاده شود. در مرحله بعد لازم است ورقه های اتصال طبق نقشه طراحی نصب شوند که برای نصب آنها می توان از دستگاه جوشکاری یا پیچ و مهره استفاده کرد. سپس نوبت به نصب وادارها، تیرک ها و سایر اتصالات می رسد که محل قرارگیری آنها بستگی به طول آزاد دیوار دارد.
 پس از اجرای وادارها نوبت به نصب نبشی یا ناودانی منقطع مطابق نقشه طراحی وال پست دیوار هبلکس می رسد. در آخر می بایست از میلگرد بستر در ساختار دیوار بلوک هبلکس استفاده شود و این میلگردها از طرق قلاب و گیره میلگرد بستر به بخش قائم سازه به ویژه ستون ها وصل شوند. همچنین فضای خالی بین دیوار هبلکس و ستون در حد فاصله قلاب میلگرد بستر و گیره میلگرد بستر لازم است با یونولیت یا پشم شیشه پوشش داده شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با گیره میلگرد بستر  ونحوه اتصال آن به اعضای فائم مطالعه مقاله “همه آنچه که در مورد گیره میلگرد بستر باید بدانید!” را پیشنهاد می کنیم

وال مش نسل نوین وال پست دیوار هبلکس

امروزه از سیستم وال مش به دلیل مزایا و قابلیت هایی که دارد با عنوان نسل نوین وال پست در دیوارهای هبلکس یاد می شود که لازم است به صورت صحیح و اصولی و مطابق با ضوابط و دستورالعمل ها اجرا شود. در ادامه و در قالب ۴ مرحله به نحوه اجرای صحیح وال مش در دیوارهای هبلکس خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:
وال مش هبلکس - افزیر

دیوارچینی با بلوک هبلکس در وال مش به عنوان جایگزین وال پست دیوار هبلکس

اولین مرحله اجرای وال مش در دیوار هبلکس به دیوارچینی با این بلوک ها اختصاص داده می شود که لازم است به صورت اصولی و مطابق با دستورالعمل ها اجرا شود. دیوارهایی که در طراحی آنها از بلوک های هبلکس استفاده می شود در مقایسه با دیوارهای آهکی و آجری از استحکام و پایداری بیشتری برخوردارند. این بلوک ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند استفاده از آنها باعث افزایش سرعت دیوارچینی می شود. برش بلوک های هبلکس آسان بوده و همین امر نیز باعث تسهیل فرایند جاگذاری کابل ها و دیگر تجهیزات در دیوارهای هبلکس می شود.

اجرای یک لایه پلاستر روی دیوار هبلکس

پس از آماده سازی دیوار نوبت به اجرای لایه اول پلاستر بر روی آن می رسد که برای این کار می توان از پلاسترهای سیمانی یا گچی استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که از پلاسترهای سیمانی معمولاً در محیط های قلیایی و از پلاسترهای گچی در محیط های بدون قلیا استفاده می شود. برای اجرای لایه اول پلاستر می توان از ماله، کاردک و غیره استفاده کرد و کل سطح دیوار را به طور کامل و یکدست پوشش داد.

اجرای نوار وال مش روی دیوار هبلکس به عنوان جایگزین وال پست دیوار هبلکس

با اتمام اجرای لایه اول پلاستر نوبت به نصب مش فایبرگلاس می رسد که برای این کار معمولاً از مش فایبرگلاس E-glass و  مش AR-glass استفاده می شود. از مش های E-glass می توان در محیط های بدون قلیا و در کار با پلاسترهای گچی استفاده کرد و در طرف مقابل مش های AR-glass برای محیط های قلیایی و کار با پلاسترهای سیمانی مناسب هستند. قبل از اجرای مش فایبرگلاس لازم است سطح دیوار هبلکس صاف و یکدست باشد و تمام سطح آن با این مش پوشش داده شود. برای نصب مش فایبرگلاس بر روی دیوار می توان از چسب های اپوکسی استفاده کرد. در نهایت سطح دیوار و مش به طور کامل و یکنواخت با لایه دوم پلاستر که همجنس با لایه اول بوده پوشش داده می شود.

پیشنهاد برای مطالعه

توری وال مش چیست؟

مهار لبه های دیوار در وال مش توسط پروفیل نبشی یا ناودانی و چسب اپوکسی

در آخر و پس از نصب مش و اجرای پلاستر نوبت به نصب نبشی و ناودانی می رسد تا دیوار هبلکس در اسکلت اصلی سازه به طور کامل مهار شود. معمولاً نصب نبشی ها و ناودانی ها از طریق اتصالات پیچی، جوشی و یا چسب اپوکسی انجام می شود. نصب و اجرای نبشی و ناودانی می بایست طور دقیق و بر اساس ضوابط و دستورالعمل های اجرایی صورت گیرد تا سیستم وال مش اجرا شده از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشد.

نقش وال مش در کاهش هزینه و زمان اجرای وال پست دیوار هبلکس

در ابتدا لازم به ذکر است که فرایند اجرایی وال مش در مقایسه با وال پست دیوار هبلکس آسان تر بوده و در اجرای آن نیازی به استفاده از نیروی متخصص و با مهارت بالا نیست و یک تیم اجرایی نیمه حرفه ای نیز می تواند از عهده آن برآید. اجرای ساده و آسان سیستم وال مش و سرعت اجرایی بالای آن در مقایسه با وال پست دیوار هبلکس  باعث کاهش زمان اجرایی و صرفه جویی در زمان اتمام پروژه می شود. پس استفاده از سیستم وال مش در مقاوم سازی بخش های غیرسازه ای در پروژه هایی که زمان اجرایی کوتاه تری دارند مناسب تر خواهد بود.
در سیستم وال مش از مش فایبرگلاس، نبشی و ناودانی برای مهار دیوارهای غیرسازه ای استفاده می شود که هزینه تهیه آنها در مقایسه با مصالح وال پست دیوار هبلکس کمتر است. علاوه بر آن در سیستم وال مش برخلاف وال پست هبلکس دیگر نیازی به نصب و اجرای میلگرد بستر، وادارها، تیرک ها، صفحات فلزی و غیره نیست که حذف این موارد خود باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. در سیستم وال مش به دلیل اجرای ساده و آسانی که دارد نیازی به بکارگیری نیروی اجرایی با مهارت بالا نیست و همین امر نیز باعث کاهش دستمزدها و در نتیجه کاهش هزینه های اجرایی می شود. علاوه بر آن در اجرای وال مش به دلیل سهولت کار به تعداد نیروی اجرایی کمی نیاز بوده و در نتیجه هزینه کمی بابت دستمزد آنها پرداخت می شود.

جمع بندی نهایی

اجرای وال پست تأثیر زیادی بر مقاوم سازی دیوارهای غیرسازه ای در برابر نیروها و بارهای وارده دارد و استفاده از آن در مهار دیوارهای هبلکس لازم و ضروری است. با اجرای صحیح و اصولی وال پست می توان این دیوارها را در برابر نیروهای ناشی از زلزله مقاوم و ایمن کرد. در اجرای وال پست دیوار هبلکس از مصالح و متریال مختلفی استفاده می شود که از جمله آنها می توان به میلگرد بستر، بست تخت، بست رادیکالی و غیره اشاره کرد که جنس این مصالح و نحوه اجرای آنها تأثیر زیادی بر کیفیت و کارایی وال پست در مهار این دیوارها دارد.
البته در فرایند مقاوم سازی دیوارهای هبلکس می توان از سیستم وال مش نیز استفاده کرد که در آن از مش فایبرگلاس، نبشی و ناودانی جهت حفظ استحکام و یکپارچگی دیوارهای هبلکس و مهار آنها در اسکلت اصلی سازه استفاده می شود. اجرای وال مش در مقایسه با وال پست دیوار هبلکس آسان تر بوده و زمان اجرایی کوتاه و هزینه های اجرایی پایینی دارد.
5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert